Kan du skabe grøn omstilling af et storbyområde i drift? Frederiksberg Kommune søger ny Vej, Park og Miljøchef

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Frederiksberg Kommune søger en ny afdelingschef for vores Vej, Park og Miljøafdeling, da vores tidligere mangeårige chef har valgt at slå sig ned i Sønderjylland med tilhørende jobskifte til teknisk direktør på Fanø.   

Som vores nye afdelingschef for hele Vej, Park og Miljøområdet, skal du lede helt vitale indsatser, som på én gang skal gøre Frederiksberg endnu grønnere, CO2 neutral og klar til fremtidens klima, samtidig med at bylivet udvikler sig og byen til enhver tid er ren, tryg og rar at opholde sig i for alle borgere og besøgende. Derudover er det i øvrigt er en selvfølge, at drift, vedligeholdelse og myndighedsopgaver varetages kompetent, effektivt og ordentligt.

By- Kultur- og Miljøområdet
Vej, Park og Miljøafdelingen er er del af By, Kultur og Miljøområdet (herefter forkortet BKM), som har ansvaret for en lang række opgaver inden for byudvikling, byggeri, kommunale ejendomme, kultur- og fritid, veje, trafik, parker, klima og miljø på Frederiksberg.
BKM’s godt 500 medarbejdere har som mission ”at skabe rammerne for livet i hovedstadens grønne hjerte”.

Det gør vi ved:

  • At udvikle, drive og vedligeholde velfungerende rammer for daglig- og fritidslivet, for kulturbegivenheder og for den kommunale service på Frederiksberg
  • At gøre Frederiksberg tryg, smuk, levende, grøn og bæredygtig
  • At fremme mangfoldighed og kvalitet i byen og dens kultur- og fritidstilbud, og
  • At løse vores opgaver sammen med byens borgere og brugere.
BKM består af fem afdelinger: By, Byggeri og Ejendomme; Frederiksberg Gartner og Vejservice; Vej, Park og Miljø samt Kultur og Fritidsafdelingen og den tværgående fælles Stab. Vi arbejder alle for at gøre Frederiksberg til noget særligt – nu og i fremtiden. En bæredygtig by med en særlig karakter og stemning, en særlig kultur og tilgang og en særlig relation mellem borgere og kommune.

Vej, Park og Miljøafdelingen
Vej, Park og Miljøafdelingens ansvarsområde er bredt og omfatter:
  • Trafikplanlægning for alle byens transportformer i samarbejde med kollektive trafikselskaber og andre kommuner
  • Anlæg af veje, pladser, cykelstier, grønne områder, legepladser og ikke mindst klimatilpasningsprojekter i byens rum
  • Planlægning og overordnet styring af byens drift, vedligeholdelse og varetagelse af vejmyndighedsopgaver
  • Parkering – varetagelse af Frederiksbergs parkeringsordning
  • Miljø og forsyning – alle de kommunale miljøopgaver og samarbejde med forsyningsselskaberne
  • Bynatur og biodiversitet – planlægning, drift og opfølgning på strategier og indsatser for at gøre Frederiksberg endnu grønnere og skabe en mangfoldig bynatur med høj biodiversitet
  • Ressourcer og affald – planlægning og styring af den kommunale affaldsindsamling med henblik på at skabe høj genanvendelse og miljøvenlig ressourceudnyttelse.
Vej, Park og Miljøafdelingen består af 4 enheder med i alt 90 medarbejdere, ledet af hver deres kompetente enhedschef, der refererer til afdelingschefen. Det er i høj grad afdelingschefens opgaven at sætte retning for og udvikle opgaveløsningen i samspil med cheferne. Desuden er Frederiksberg Kommunes Stadsgartner en del af ledelse i Vej, Park og Miljø. Stadsgartneren referer således til Vej, Park og Miljøchefen.

Mange opgaver går på tværs af organisationen og indebærer samarbejde med centrale aktører som f.eks. Frederiksberg Forsyning, Movia og Metroselskabet.

Afdelingens opgaver er politisk forankret i Miljø og Trafikudvalget, som afdelingschefen er fagligt ansvarlig for betjeningen af. Vej, Park og Miljøchefen er således et centralt bindeled imellem den faglige opgaveløsning og de politiske beslutninger. Der vil være et tæt samarbejde med områdets direktør og med borgmester, udvalgsformand og fagudvalg. Nærheden til det politiske niveau er stor, og byens drift, anvendelse og udseende berører alle borgere og har derfor også politisk bevågenhed. Det forventes derfor, at den rette kandidat kan begå sig naturligt og hjemmevant i det politiske liv og deltage på de politiske møder på området.

Vej, Park og Miljøchefen indgår i BKM’s chefgruppe med yderligere 4 afdelingschefer, og forventes her at bidrage til gruppens fælles udvikling og til et optimalt samspil med de øvrige chefer i BKM.

Kompetencer og erfaring: 
Vi forventer, at den nye afdelingschef har:
  • En relevant lang videregående uddannelse og gerne en formel lederuddannelse  
  • Ledelseserfaring fra lederjob på strategisk niveau, gerne hvor rådgivning af og samspil med politisk ledelse og administrativ topledelse har været en del af jobbet
  • Solid indsigt i opgaver inden for afdelingens opgaveområder – ikke nødvendigvis dem alle i dybden, men til gengæld gerne i en storbykontekst
  • Forståelse for og erfaring med organisationsudvikling og med organisering og styring af projekter.
Vi efterspørger:
  • En velfunderet og klar leder, der evner at sætte retning og være tydelig i forventningerne til chefer og medarbejdere, og samtidig giver sine medarbejdere plads og står på mål for resultaterne
  • Evnen til både direkte og gennem sine ledere - at skabe trivsel ved at vise tillid og give selvstændige medarbejdere en klar fornemmelse af opbakning  
  • En begavet strateg og problemknuser, som mestrer på en gang at have fokus på de lange linjer og på det kortsigtede/akutte
  • Samarbejdsevner ud over det sædvanlige – både på de indre linjer og i forhold til kommunens mange interessenter og samarbejdspartnere
  • En struktureret person med evne til at sikre, at opgaver gennemføres og følges helt til dørs, og med sans for både helheden og detaljen.
Vilkår og ansøgningsfrist
Vi tilbyder en attraktiv stilling med personlige udviklingsmuligheder og gode muligheder for at være med til at sætte præg på både Frederiksberg som by og den kommunale forvaltnings udvikling. Du vil opleve en spændende og velfungerende arbejdsplads med gode kolleger, der arbejder sammen om opgaveløsningen.

Ansøgningsfrist er mandag d. 7. august kl. 12.00.

Hvis du har spørgsmål til stillingen kan du kontakte direktør Ulrik Winge på tlf. 2898 4000.

Løn og ansættelsesvilkår i henhold til chefaftalen og som matcher stillingen. Starttidspunktet for ansættelsen forventes at være den 1. oktober 2023.
Frederiksberg Kommunes ledelsesgrundlag sætter en tydelig retning for god ledelse.Læs om de grundlæggende værdier for god ledelse og de tre centrale spørgsmål, som alle ledere i Frederiksberg Kommune skal arbejde med

Frederiksberg er en levende by med et dynamisk bysamfund. Byens sjæl bygger på vores historie og klassiske arv og er med til at præge den spændende udvikling af Frederiksberg som en grøn, sund og pulserende del af Hovedstaden.
Vi er en moderne kommune, der betjener 104.305 borgere. Frederiksberg Kommune ønsker at fremme ligestillingen og opfordrer derfor alle kvalificerede til at søge uanset alder, køn, religion, etnisk tilhørsforhold eller handicap.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Herlev Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Frederiksberg Kommune, Smallegade 1, 2000 Frederiksberg

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 07-08-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://frederiksberg.emply.net/recruitment/vacancyApply.aspx?publishingId=7dc0c8ac-c950-468c-890a-c3b31e72cb26

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5857538

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet