BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Vil du være med til at sikre en robust, ansvarlig og ordentlig finansiel sektor i Danmark?
Vi søger en fuldmægtig, der vil arbejde for at sikre samfundets tillid til pengeinstitutterne.
Hvem er vi?
Vi har i Bankkontor 4 ansvaret for at føre tilsyn med de mindste samt de specialiserede og nordatlantiske pengeinstitutter. Vi holder øje med, at de mindste samt de specialiserede og nordatlantiske pengeinstitutter er drevet forsvarligt og har kapital nok til de risici, de har påtaget sig. Vi vurderer, om deres forretningsmodel er holdbar, om ledelsen og styringen lever op til lovgivningens krav god praksis, om instituttet forstår sine risici og har tilstrækkeligt kapital, og i det hele taget om et pengeinstitut overholder den finansielle regulering. I dette arbejde behandler vi også forskellige ansøgninger fra institutterne og andre forhold, f.eks. om ledelsesmedlemmers egnethed og hæderlighed, tilbagekøb af kapitalinstrumenter og genopretningsplaner. Vi tager på inspektioner ude i pengeinstitutterne.
Kontoret har desuden ansvaret for reglerne om tilladelse som pengeinstitut og genopretning og afvikling (herunder krisehåndtering) af pengeinstitutter samt fungerer som tværgående juridisk funktion for flere tilsynskontorer på pengeinstitutområdet.
Vi arbejder med komplekse og interessante økonomiske og juridiske problemstillinger, som har stor samfundsmæssig interesse, og vi har fokus på at følge med udviklingen. Det giver garanti for en afvekslende hverdag præget af ansvar og udvikling, som gør det sjovt og spændende at gå på arbejde hver dag. Vi sætter også pris på den gode stemning og muntre tone i kontoret.
Hvilke arbejdsopgaver kan vi tilbyde?
Du skal først og fremmest arbejde som undersøger, og du vil have fokus på at føre tilsyn, hvor du bl.a. vil deltage i inspektioner samt løbende vil skulle vurdere og håndtere forespørgsler m.v. fra pengeinstitutterne.
Du bliver del af et team, der holder øje med, om de specialiserede og nordatlantiske pengeinstitutter er drevet forsvarligt, og om de har kapital nok til de risici, de har påtaget sig. Vi går på inspektioner, og du vil sammen med stærke og fagligt dygtige kolleger gennemføre inspektioner i pengeinstitutter med fokus på instituttets forretningsmodel og risici, ledelse og styring og overholdelse af den finansielle lovgivning, hvor du bl.a. vil møde institutternes ledelse og eksperter inden for væsentlige områder. Du vil også gennem løbende kontakt, sagsbehandling og anvendelse af Finanstilsynets store datagrundlag følge instituttets udvikling og medvirke til at danne et samlet risikobillede for det enkelte pengeinstitut og for sektoren som helhed. Du vil hurtigt få ansvar for dine egne institutter og løfte en væsentlig del af kontorets inspektionsarbejde. I forbindelse med inspektioner kan du forvente nogen rejseaktivitet.
Passer vi sammen?
Du vil blive en del af et kontor med 12 medarbejdere, som primært er økonomer og jurister.
Kan du sætte kryds ved følgende karaktertræk, er du et godt match til stillingen:
1. Du har en høj faglighed og lyst til at lære
Tilsynsarbejdet og arbejdet med finansiel lovgivning kræver et solidt fagligt fundament Det vil være en fordel at have kendskab til pengeinstitutter – særligt fra kreditområdet - men det vigtigste er, at du tør sætte din faglighed i spil – også på nye områder og på nye måder. Du vil hos os få et godt og bredt kendskab til den finansielle sektor og lovgivningen, og du får hele Finanstilsynet som sparringspartner.
2. Du er god til at kommunikere
Du har gode kommunikationsevner og evner at omsætte din faglighed til et let forståeligt sprog. Du formulerer dig klart på skrift og i tale og på en måde, så andre med anden fagbaggrund kan forstå dig. Dine kommunikative evner vil blive sat i spil, når vi er i dialog med institutter og rådgivere, når vi udarbejder rapporter og afgørelser til institutterne, og når vi deler viden og observationer med vores kolleger og direktion.
3. Du er resultatorienteret og tager ansvar
Du har en god energi og tager ansvar for processer og resultater i forbindelse med opgaveløsningen og bidrager til et godt arbejdsklima. Kompleksiteten i opgaverne kan være høj, men alligevel kan du logisk og struktureret tage styring af dine opgaver uden, du mister dit gode humør.
4. Du er god til at samarbejde
Du er god til at samarbejde med andre, også selvom de har en anden faglig baggrund. Du kan indgå i teams med både yngre og ældre medarbejdere, som på forskellige områder kan have mere erfaring end dig. Du kan også samarbejde med institutterne og holde en god dialog.
Derudover forestiller vi os, at du:
- har en kandidatgrad inden for økonomi, jura eller lignende – eks. cand. polit., cand.oecon., cand. jur., cand.merc., cand.merc. jur.
- har beskæftiget dig med det finansielle område i din uddannelse eller i et tidligere arbejde
- har mod på at lære mere
Hvordan er dine ansættelsesvilkår?
Din ansættelse sker efter gældende overenskomst mellem AC og Finansministeriet. Du vil blive indplaceret som fuldmægtig. Det er en forudsætning for at arbejde i Finanstilsynet, at du kan fremvise en straffeattest.
Som medarbejder i Finanstilsynet tilbyder vi dig også et internt karriere- og kompetenceprogram, flekstidsordning, betalt frokostpause, kantineordning, massageordning, renseriordning og en række medarbejderforeninger med fokus på bl.a. vin, fodbold, skak, løb og badminton.
Spørgsmål?
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte kontorchef Ri Kaarup på tlf. 41 93 35 66 el. rk@ftnet.dk.
Sådan ansøger du
Send din ansøgning via vores elektroniske ansøgningssystem på finanstilsynet.dk senest onsdag den 7. juni 2023. Husk at uploade dit CV, eksamensbeviser og andre relevante bilag sammen med din ansøgning. Vi tager ikke ansøgninger i betragtning, der er blevet indsendt på anden vis.
I Finanstilsynet tror vi på, at et inkluderende, mangfoldigt arbejdsmiljø styrker opgaveløsningen. Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund og lige muligheder for alle vores jobansøgere. Vi opfordrer alle til at søge stillingen uanset alder, køn, seksualitet, religion eller etnisk tilhørsforhold.
Du kan læse mere om Finanstilsynet på www.finanstilsynet.dk – særligt under rubrikken ”Karriere”. Du kan også finde os på LinkedIn ved at søge på Finanstilsynet Danmark.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Herlev Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
FINANSTILSYNET, Århusgade 110, 2100 København Ø
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 07-06-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=169035&DepartmentId=6207&MediaId=338&SkipAdvertisement=true
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5835341